Sunday 12 January 2020

SAYA PEROKOK TEGAR


Saya perokok. Tegar. Tabiat yang amat buruk. Saya selalu berperang untuk membuang tabiat ini. Tetapi tewas dengan diri sendiri.

Saya ‘agak’ menyokong dengan larangan merokok di premis makanan dan minuman. Walaupun amat menyusahkan. Mungkin dengan cara kawalan dengan hukuman berat ini diri saya boleh ditewaskan dengan diri saya.

Sudah 2020. Jihad melawan diri masih tidak menang. Biar kalah lagi kali ini tetapi dapat mengurangkan kerosakan sudah cukup baik.

Gambar ini dirakamkan pagi tadi. Saya berbalah dengan Ah Hok. Taukeh kedai kopi ini memberitahu jarak saya merokok dengan meja terakhir tidak melepasi 10 kaki.

Saya kata sudah jauh. Dia mengambil alat pengukur. Bob yang merokok bersama saya membantu. Ya, kedudukan saya hanya 8 kaki dari meja terakhir. Saya tersenyum akur saya salah. Kami ketawa.

Ah Hok merungut dan mengomel sepanjang pagi. Pengunjung kedainya kurang. Yang datang sudah tidak lama. Jika dahulu cawan penuh meja baru angkat punggung. Sekarang, lepas secawan kopi terus berlari. Tak tahan.

Kedai kopi sudah aman tidak hingar seperti dulu tetapi keamanan itu menyebabkan taukehnya berada dalam kegawatan.

Kini mata Ah Hok sudah lagi berkelip-kelip, pedih, menahan asap dari hujung batang putih dengan bara menyala yang dikepit dibibirnya sambil jari menekan kalkulator di kaunter.

Kata sifu M. Nasir, “Dalam kalut ada peraturan.
Peraturan cipta kekalutan.”

Salinan dari FB Azran Fitri Rahim 

No comments:

Post a Comment