Tuesday, 20 May 2025

SUMBANGAN GAMUDA DALAM INDUSTRI KERETA API

 
Gamuda adalah syarikat kejuruteraan, hartanah, dan infrastruktur yang berpangkalan di Malaysia. Ia merupakan salah satu syarikat infrastruktur terbesar di Malaysia dan telah menjalankan pelbagai projek, baik di dalam negara mahupun luar negara.
 
Antara sumbangan besar Gamuda kepada negara ialah dalam kejuruteraan rel atau kereta api. Gamuda telah mengubah landasan usang berusia lebih seabad menjadi moden, tahan dan lancar.
 
Ia bermula dengan Projek Landasan Berkembar Elektrifikasi (EDTP) sepanjang 329 kilometer, satu pemodenan penting di utara Malaysia, dan diikuti dengan Laluan MRT Kajang dan Putrajaya.
 
Kepakaran Gamuda melangkaui sempadan, termasuk dalam Projek Isyarat Kapasiti Tinggi METRONET di Australia. Biarpun telah melangkaui projek global, tumpuan tetap untuk memajukan di tanah air, terutamanya di Pulau Pinang, di mana transformasi transit sedang berjalan.
 
Bagaimana Gamuda telah berkembang daripada syarikat pembinaan menjadi integrator sistem rel global? Ia satu kejayaan transformasi Gamuda dalam penyelesaian rel yang komprehensif dan masa depan teknologi rel.
 
Permulaan penglibatan Gemuda dalam industri kereta api dengan EDTP. Projek ini melibatkan pengubahsuaian rangkaian kereta api berusia seratus tahun dengan sistem elektrifikasi dan isyarat moden, menetapkan piawaian baru bagi pemodenan kereta api di negara ini.
 
Ia bukan sekadar mengenai meletakkan rel; ia memerlukan penyelarasan pelbagai sistem kompleks sambil mengekalkan perkhidmatan yang sedia ada.
 
Gamuda diberi kepercayaan ke sistem rel berskala besar untuk Laluan MRT Kajang dan Laluan MRT Putrajaya. Pada masa sama mendapatkan projek rel di Taiwan dan Singapura, membina reputasi untuk mengurus inisiatif yang kompleks dan pelbagai disiplin.
 
Ia adalah segala-galanya yang memastikan kereta api berjalan dengan lancar dan selamat, dari isyarat yang memberitahu mereka bila untuk bergerak, hingga kuasa yang memastikan mereka terus bergerak.
 
Gamuda mempamerkan kemampuannya untuk mengkoordinasikan dan mengintegrasikan komponen kritikal yang menjadikan kereta api moden berfungsi: kerja awam, kerja trek, Sistem Kawalan Komunikasi Terintegrasi (ICCS), yang merangkumi isyarat dan kawalan kereta api, bekalan kuasa dan elektrifikasi, komunikasi, sistem mekanikal dan elektrik (M&E) dan stok bergerak.
 
Projek Laluan MRT Kajang dan Putrajaya, Gamuda mengkoordinasi lebih 200 kontraktor awam dan tujuh kontraktor sub-sistem, masing-masing dengan subkontraktor mereka.
 
Evolusi teknikal Gamuda dalam isyarat kereta api menggambarkan komitmen terhadap solusi canggih. Dengan EDTP, Gamuda melaksanakan sistem isyarat berasaskan blok, standard industri pada masa itu.
 
Untuk Laluan MRT Kajang dan Putrajaya, fokus beralih kepada sistem Kawalan Kereta Api Berasaskan Komunikasi (CBTC), satu langkah maju dalam automasi yang membolehkan kawalan kereta api dinamik, membolehkan kereta api beroperasi pada selang yang lebih dekat tanpa mengabaikan aspek keselamatan.
 
Laluan MRT kini beroperasi dengan sistem Gred Automasi 4 (GoA4), yakni operasi tanpa pemandu sepenuhnya dengan integrasi lanjut antara pintu skrin platform, di mana komunikasi masa nyata antara kereta api dan pusat kawalan memastikan keselamatan dan keberkesanan. Kemajuan ini telah meningkatkan frekuensi kereta api dengan ketara, mengurangkan kelewatan dan meningkatkan pengalaman penumpang secara keseluruhan.
 
Setiap projek dilaksanakan Gamuda dibina di atas pengalaman awal, membolehkan mendorong sempadan teknologi sambil mengekalkan piawaian keselamatan tertinggi.
 
 Walaupun ada yang mungkin mempunyai kebimbangan tentang kereta api tanpa pemandu, yakinlah bahawa setiap kereta api sentiasa dipantau secara masa nyata oleh Pusat Kawalan Operasi (OCC).
 
Staf di OCC secara aktif memantau operasi, segera mengesan dan menangani sebarang ketidakaturan. Sebagai pusat utama, OCC memastikan koordinasi yang lancar dan keselamatan di seluruh rangkaian rel.
 
Persiapan kerja awam melibatkan kontraktor awam yang membina asas, membina terowong, viaduct dan stesen, serta meletakkan rel dengan toleransi yang tepat untuk menampung keperluan sistem yang kompleks. Lapisan seterusnya ialah pemasangan sistem, di mana kontraktor sistem melakukan pengaliran kabel dan penempatan peralatan. 

No comments:

Post a Comment