Perkhidmatan Kereta Api Elektrik (ETS) merupakan
perkhidmatan tren laju antara bandar di antara Padang Besar, Butterworth, Kuala
Lumpur dan Gemas yang diperkenalkan oleh Keretapi Tanah Melayu pada
12 Ogos 2010 dengan sektor pengenalan Ipoh hingga Seremban.
Pengenalan sektor ditambah secara
berperingkat-peringkat, termasuklah penggunaan jenis tren dan nama-nama yang
digunakan untuk membezakan jenis perkhidmatan yang disediakan.
Perkhidmatan KTM ETS sebenarnya bergantung
kepada ketersediaan landasan yang ada sambungan elektrik.
Terdapat 36 stesen yang berkhidmat
sepanjang laluan ini iaitu dua di Perlis, empat di Kedah, empat
di Pulau Pinang, 13 di Perak, lima di Selangor, empat di Kuala Lumpur, dua
di Melaka dan dua di Negeri Sembilan.
.
Kelajuan operasi maksimum armada ETS adalah 140 km/jam, walaupun tren ETS direka untuk mencapai kelajuan 160 km/jam. Setiap tren boleh mengangkut maksimum 350 orang penumpang, dan terdiri daripada enam gerabak yang mencapai jumlah panjang 138 m dan berat 231.8 ton. Setiap gerabak 22.95 m panjang, 2.75 m lebar dan 4 m tinggi.
Sistem penomboran perkhidmatan tren berikut
digunakan untuk KTM ETS:
- EP917x dan EP918x untuk perkhidmatan Platinum yang bertolak/tamat di stesen KL Sentral atau Butterworth.
- EP927x untuk perkhidmatan Platinum yang bertolak/tamat di stesen KL Sentral atau Padang Besar.
- EG902x dan EG903x untuk perkhidmatan Gold yang bertolak/tamat di stesen KL Sentral atau Ipoh.
- EG932x untuk perkhidmatan Gold yang bertolak/tamat di stesen Gemas atau Butterworth
- EG942x untuk perkhidmatan Gold yang bertolak/tamat di stesen Gemas atau Padang Besar.
- ES905x untuk perkhidmatan Silver yang bertolak/tamat di stesen KL Sentral atau Ipoh
Setiap hari, lebih 10,900 penumpang
direkodkan menggunakan perkhidmatan ETS.
Antara perjalanan yang paling popular di kalangan pengguna adalah perkhidmatan dari KL Sentral ke Ipoh.
Dengan kelajuan 140km per jam, ETS mampu
memendekkan masa perjalanan dari Kuala Lumpur ke Ipoh kepada lebih kurang 2 jam
sahaja.
.
Kelajuan operasi maksimum armada ETS adalah 140 km/jam, walaupun tren ETS direka untuk mencapai kelajuan 160 km/jam. Setiap tren boleh mengangkut maksimum 350 orang penumpang, dan terdiri daripada enam gerabak yang mencapai jumlah panjang 138 m dan berat 231.8 ton. Setiap gerabak 22.95 m panjang, 2.75 m lebar dan 4 m tinggi.
- EP917x dan EP918x untuk perkhidmatan Platinum yang bertolak/tamat di stesen KL Sentral atau Butterworth.
- EP927x untuk perkhidmatan Platinum yang bertolak/tamat di stesen KL Sentral atau Padang Besar.
- EG902x dan EG903x untuk perkhidmatan Gold yang bertolak/tamat di stesen KL Sentral atau Ipoh.
- EG932x untuk perkhidmatan Gold yang bertolak/tamat di stesen Gemas atau Butterworth
- EG942x untuk perkhidmatan Gold yang bertolak/tamat di stesen Gemas atau Padang Besar.
- ES905x untuk perkhidmatan Silver yang bertolak/tamat di stesen KL Sentral atau Ipoh
Antara perjalanan yang paling popular di kalangan pengguna adalah perkhidmatan dari KL Sentral ke Ipoh.
Kekerapan perjalanan, keadaan di dalam tren
yang selesa, kelajuan dan perjalanan yang selamat serta tepat menjadi antara daya penarik
orang ramai menggunakan perkhidmatan ETS.
No comments:
Post a Comment