Tuesday 15 October 2024

ALAT SUKATAN ZAMAN DAHULU

 
Pada masa dahulu kebanyakan bahan jualan disukat menggunakan gantang, termasuklah jual beli beras, rempah dan sebagainya. Ukuran gantang adalah yang paling besar. Untuk sukatan kecil digunakan kepul atau dipanggil juga pot. Sukatan lebih banyak ialah leng dan cupak.
 
Ukuran kepul adalah lebih kurang tin susu pekat sekarang ini. Tin susu ini masih banyak digunakan sebagai sukatan di Kelantan terutama untuk sukatan etok, kacang tanah rebus dan sebagainya.
 
Dua kepul bersamaan dengan satu leng. Dua leng pula bersamaan dengan satu cupak, Manakala empat cupak bersamaan dengan satu gantang.
 
Empat kepul bersamaan satu cupak. Kiraan 16 kepul bersamaan dengan satu gantang. Lapan leng juga bersamaan dengan satu gantang.  
 
Dengan kata lain, 16 kepul, lapan leng atau empat cupak adalah bersamaan satu gantang. Pun begitu, ketika urusan jual beli, tidaklah disebut hendak 16 kepul bagi merujuk satu gantang, sebaliknya terus disebut satu gantang.
 
Sama juga dengan satu kilogram adalah bersamaan dengan 1,000 gram, tidaklah kita menyebut hendak membeli 1,000 gram, sebaliknya disebut satu kilogram.
 
Gambar - Dari kiri leng, cupak, gantang

Leng digunakan untuk menyukat etok 

No comments:

Post a Comment