Saturday 27 April 2024

SUNGAI MUDA SEMPADAN PULAU PINANG - KEDAH

 
Jambatan Pinang Tunggal adalah sempadan Pulau Pinagn dengan Kedah. Jambatan ini merentangi Sungai Muda atau juga dipanggil Sungai Bumbong Lima. Sempadan negeri ditandai di tengah-tengah Sungai Muda seperti kebanyakan kaedah penadaan sempadan negeri atau negara yang dipisahkan oleh sungai.
 
Sempadan sebelum tahun 1985 bukan di tengah-tengah sungai seperti sekarang, tetapi di tebing Sungai Muda di sebelah Kedah. Ini bermakna, sebelum 1985, bermula dari Jambatan Pinang Tunggal hingga ke Kota Kuala Muda, keseluruhan Sungai Muda adalah milik Pulau Pinang.
 
Akta 325 AKTA KEDAH DAN PULAU PINANG (PENGUBAHAN SEMPADAN) 1985 yang digubal oleh Parlimen telah mengubah garis sempadan antara Pulau Pinang dengan Kedah dikira di tengah-tengah Sungai Muda.
 
Sungai Muda merupakan sumber utama air mentah bagi negeri Kedah, Pulau Pinang dan juga kawasan selatan negeri Perlis. Ia membekalkan sekitar 80 peratus daripada keseluruhan bekalan air di Pulau Pinang. Air sungai ini mengalir ke Sungai Dua sebelum dipam ke seluruh negeri Pulau Pinang.
 
Jambatan Pinang Tunggal 


No comments:

Post a Comment