Tuesday 11 June 2024

KISAH WANITA PALING KEDEKUT DALAM SEJARAH

 
Hetty Green yang dilahirkan pada tahun 1838 dikenali sebagai wanita paling kedekut dalam sejarah. Wanita kelahiran Amerika Syarikat itu dianggarkan memiliki kekayaan lebih $2.3 bilion. Kekayaannya bermula apabila dia yang menjadi satu-satunya anak perempuan seorang ahli perniagaan yang kaya 

Dia mewarisi daripada bapanya kekayaan dianggarkan $7.5 juta. Apabila dia berumur dua puluh satu tahun, dia berpindah ke New York untuk melabur wangnya di Wall Street dan dipanggil Wicked Witch of Wall Street.

Dia berkahwin dengan jutawan seperti dirinya, tetapi masih hidup dengan sisa kek dan biskut pecah di kedai runcit. Dia sanggup bertekak untuk mendapatkan tulang percuma untuk anjingnya setiap hari.
 
Hetty Greene adalah seorang wanita yang sangat sengsara. Dia menjahit seluar dalam ketika berusia 16 tahun dan tidak menukarnya atau membeli yang lain sehingga hari kematiannya.

Dia tidak pernah membelanjakan satu sen pun, jadi dikatakan tidak pernah menggunakan air panas, dia memakai gaun hitam yang dia tidak menukarnya sehingga ia benar-benar lusuh, dan dia hidup dengan makan pai yang berharga dua sen sahaja.

Hetty menyebabkan kaki anak lelakinya yang patah dipotong kerana dia menangguhkan rawatan. Dia berkeras mengatakan rawatan itu tidak perlu, sedangkan sebenarnya dia tidak mahu membelanjakan wang dan terus mencari rawatan perubatan percuma.

Hetty Greene meninggal dunia pada tahun 1916 pada usia 81 tahun di New York City, dan telah dimasukkan dalam Buku Rekod Dunia Guinness sebagai "orang paling kedekut di dunia."
Punca kematiannya ialah strok akibat bergaduh dengan pembantu rumahnya kerana pembantu rumah itu meminta kenaikan gaji yang tidak seberapa.

Dia meninggalkan harta yang banyak. Menariknya, anak-anaknya tidak mewarisi sifat kedekutnya yang melampau, tetapi mereka bermurah hati sehingga anak perempuannya membina hospital percuma dengan wang yang diwarisinya.

No comments:

Post a Comment