Wednesday 20 May 2020

LEBAH BUAT SARANG DI KAWASAN RUMAH

Sengatan lebah adalah satu perkara yang menakutkan bagi kebanyakan kita. Sebab itu, jika ada lebah bersarang berhampiran tempat tinggal, maka lahir perasaan takut akan diserang lebah.

Terdapat beberapa jenis lebah madu yang menyengat kita seperti lebah keran (Apis cerana), lebah tualang (Apis dorsata) dan lebah iImpot (Apis melifera). Sesetengah sengatan lebah sangat berbisa sehingga boleh membawa maut jika tidak dirawat dengan segera. Racun atau venom atau toksin sengatan lebah berbeza-beza dengan lebah tualang merupakan yang paling berbisa dan boleh membawa maut.

Lazimnya lebah madu yang mengunjungi bunga untuk menyedut nektar dan membantu pendebungaan tidak akan menyengat manusia atau haiwan lain. Lebah akan menyengat mangsa apabila ada ancaman berdekatan haif atau koloni.

Lebah pekerja yang mengunjungi bunga bagaimana pun boleh menyengat jika diganggu atau tersepit oleh ancaman mangsa. Setiap ekor lebah pekerja mempunyai satu alat menyengat yang terletak pada abdomen paling belakang. 

Apabila lebah madu menyerang mangsa, lebah akan melukakan kulit dengan sengat dan masukkan jarum sengatan ke dalam kulit. Apabila lebah terbang ia akan meninggalkan jarum dan kantung pada kulit dan seminit kemudian ia akan mati.

Dengan kata lain, kehadiran lebah di kawasan tempat tinggal tidak perlu dirungsingkan sangat asalkan sarang lebah tidak diganggu. Jenis lebah yang biasa membuat sarang di kawasan kediaman ialah lebah keran atau juga dipanggil lebah lalat.

Lebah yang membuat sarang akan menghasilkan madu di sarangnya. Setelah sarang agak besar, dapatkan bantuan orang mahir untuk mendapatkan madu tersebut.

Dengan kata lain, kehadiran lebah di kawasan kediaman boleh dianggap rezeki. Bahkan, sekarang ini banyak orang yang menyediakan sarang untuk lebah tinggal dan seterusnya menghasilkan madu.

Namun, jika tidak yakin akan kemungkinan ancaman lebah, serang itu boleh dimusnahkan untuk menghalau lebah dengan berhati-hati, terutama mengenakan peralatan penutup muka, atau mendapatkan khidmat mereka yang mahir mengenainya. Boleh guna penyembur serangga atau api untuk membunuhnya. 

No comments:

Post a Comment