Banyak kes guru menjadi sasaran ibu bapa yang tidak berpuas hati
dengan tindakan guru. Ketegasan guru untuk mendisiplinkan pelajar tidak
disenangi ibu bapa sehingga membuat laporan polis, mendedahkan di media sosial
dan sebagainya.
Aduan
seumpama itu yang disiarkan akhbar dan televisyen kemudian mendapat perhatian
ahli politik dan isu itu pun menjadi lebih besar. Guru terbabit dikenakan
tindakan disiplin dan terpaksa mengharungi kehidupan masa depan lebih suram.
Guru
berkenaan juga tidak berpeluang mendapat pembelaan sewajarnya padahal niat guru
itu hanya untuk mengajar murid yang tidak berdisiplin.
Keadaan
ini menyebabkan ada guru mengambil langkah ‘selamat’ dengan bersikap lepas
tangan terhadap isu disiplin pelajar.
Walaupun
niat guru itu baik, tidak semua ibu bapa menganggap apa yang dilakukan guru itu
sebagai sesuatu yang baik. Ada tersalah sangka, lalu membuat pelbagai andaian
dan tidak kurang pula melemparkan tuduhan tanpa usul periksa.
Apakah
pembangunan dan kemajuan menyebabkan pandangan masyarakat kita terhadap
tanggungjawab guru turut berubah?
Jika
dulu, ibu bapa meminta guru ‘merotan’ anak mereka jika degil dan malas belajar,
mereka kini lebih cenderung mengambil tindakan terhadap guru yang menghukum
anak mereka.
Ada
juga ibu bapa menyerang sekolah apabila menerima aduan daripada anak bahawa
guru menyuruh mereka melakukan sesuatu sebagai hukuman.
Kita
akui kadangkala ada sesetengah hukuman tidak setimpal dengan kesalahan
dilakukan murid, tetapi dalam kebanyakan kes, memang murid terbabit wajar
menerima hukuman.
Bagi
menghadapi keadaan ini, sudah tentu kita memerlukan garis panduan yang lebih
jelas daripada Kementerian Pelajaran supaya isu berkenaan diatasi dengan
sepenuh kebijaksanaan tanpa menjejaskan nama guru terbabit.
Berdasarkan perkembangan
sekarang, badan-badan bukan kerajaan seperti Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG)
perlu serius untuk terlibat membantu membaiki disiplin pelajar.
Gambar Masjid Ar Rahman, Pulau Gajah tiada kaitan dengan tulisan ini. Sekadar hiasan.
No comments:
Post a Comment