Wednesday 30 October 2019

KHASIAT SUP EKOR LEMBU RANGSANG TENAGA

Sup ekor mempunyai banyak khasiat untuk tubuh badan. Bagaimanapun, khasiatnya yang paling utama adalah merangsang dan memelihara keupayaan tenaga batin. Khasiat sup ekor merangsang tenaga batin semakin diyakini.

Sup ekor lembu yang sedap mempunyai kuah yang agak pekat. Rasa rempah ratus di dalam sup yang sebenarnya menjadi pemangkin dalam tubuh untuk kekuatan dalaman.

Sup yang dimakan ketika panas akan meransang sel-sel dalam badan. Itu sebab apabila menghirup dan menikmati sup ekor lembu, tubuh akan mudah mengeluarkan peluh.

Untuk memasak sup ekor lembu yang power, rahsianya adalah jangan tumis bahan-bahan rempah ratus seperti ramai yang melakukannya.

Apa yang perlu dilakukan adalah terus merenih ekor lembu yang telah dibersihkan dan kemudian campurkan terus bahan rempah ratus ke dalam air rebusan.

Tambahan lagi, ekor lembu sudah ada lemaknya sendiri. Dengan mengelakkan dari menumis, maka kuranglah sedikit rasa minyak dan berlemak.

Rasa kuahnya yang pekat hasil daripada rebusan ekor lembu bersama bahan tertentu, ia memerlukan masa kira-kira beberapa jam untuk direbus supaya menghasilkan aroma dan rasa asli.

Sup ekor lembu yang dimakan ketika panas akan merangsang sel dalam badan seterusnya mengeluarkan peluh yang baik untuk tenaga dalaman.

Selain itu, badan akan mulai segar, perjalanan darah bertambah lancar dan sentiasa bersemangat untuk melakukan apa saja kerja. Ia paling baik dimakan pada waktu petang, malam dan ketika hujan.

Tenaga yang dihasilkan disebabkan lendir pada ekor lembu mempunyai khasiat, seterusnya ditambah ramuan dan rempah ratus digunakan menaikkan aroma serta manfaatnya.

No comments:

Post a Comment