Namun, perkara ini seakan-akan tidak dipedulikan pihak bertanggungjawab menyelenggara jalan berkenaan tidak berindak pantas untuk memperbaiki atau menampal lubang yang berbahaya itu.
Kita sedia maklum, di negara
kita ‘pemilik’ jalan raya mahupun lebuh raya melibatkan banyak pihak. Ada kategori
jalan persekutuan, jalan negeri, jalan bandaran, jalan kampung dan
agensi-agensi kerajaan, selain pihak swasta.
Kita amat berharap kerajaan
melaksana dasar 'sifar jalan berlubang' bagi menjamin keselamatan pengguna
jalan raya. Dasar itu diharap dapat mengurangkan kadar kemalangan berpunca
daripada jalan berlubang.
Isu ini sebenarnya
membabitkan penyelenggaraan jalan yang tidak memuaskan. Antara kelemahan yang
berlaku ialah kualiti penurapan jalan dilaksanakan kontraktor tidak mengikut
standard sepatutnya.
Bukan itu saja, sikap tidak
mengamalkan budaya keselamatan dalam kalangan masyarakat turut menyumbang
masalah ini.
Untuk mengatasi perkara
ini, pihak berkuasa perlu mewujudkan satu pasukan yang menjalankan rondaan di
setiap kawasan.
Ini dapat mengenal pasti
lokasi jalan berlubang dan tindakan segera boleh diambil.
Diperhatikan, setiap jalan
berlubang diturap seperti 'melepaskan batuk di tangga'. Ini menjadikan
penurapan itu sia-sia dan akan rosak semula dalam tempoh singkat.
Pihak berkuasa harus
memastikan jalan diturap dengan sempurna, kualiti bahan digunakan mematuhi
standard dan tidak mudah rosak, supaya jalan tidak senang berlubang.
Sudah menjadi satu
tanggungjawab terhadap semua pihak untuk memastikan penyelenggaraan yang baik
di semua tempat sama ada di bandar, mahupun luar bandar.
Paling ketara kerosakan
jalan ialah disebabkan keadaan permukaan jalan yang teruk akibat kegagalan
kontraktor menurap semula permukaan dengan sempurna selepas kerja mengorek
jalan bagi pemasangan atau menyelenggara kemudahan seperti paip serta kabel di
bawahnya.
Kontraktor yang dilantik
bagi melakukan kerja sepatutnya perlu bertanggungjawab melaksanakan kerja
berkenaan sehingga selesai serta mengikut spesifikasi ditetapkan Jabatan Kerja
Raya (JKR) untuk mereka menyempurnakan kerja terbabit.
Banyak kes dan aduan yang melaporkan kerja sudah selesai tetapi penurapan semula jalan tidak sempurna hingga mendatangkan bahaya kepada pengguna jalan raya terutama penunggang motosikal.
No comments:
Post a Comment