Syeikh Muhammad al-Ghazali dilahirkan di kampung Nakla
al-‘Inat di daerah Ayta al-Barud di negeri Bahira, Mesir pada 22 Sepetember
1917.
Beliau dibesarkan dalam keluarga yang kuat agama. Bapa beliau memberi
nama Muhammad al-Ghazali sempena mengambil nama Abu Hamid al-Ghazali (m. 505H)
kerana bapanya cenderung ke arah kesufian. Beliau merupakan anak sulung
daripada 7 adik beradik.
Beliau mendapat pendidikan awal di kampungnya. Sejak kecil lagi beliau sudah menunjukkan ciri-ciri keilmuan yang unggul dengan kemampuan menghafal al-Quran ketika berumur 10 tahun. Beliau mendapat pendidikan rendah dan menengah di Kolej Agama Iskandariah, Mesir.
1. Al-Islam wa al-Awda‘ al-Iqtisadiyyah (Islam dan Kedudukan Ekonomi), Dar al-Rayan li Turath, al-Qahirah, Cet. Kelapan, 1987.
Beliau mendapat pendidikan awal di kampungnya. Sejak kecil lagi beliau sudah menunjukkan ciri-ciri keilmuan yang unggul dengan kemampuan menghafal al-Quran ketika berumur 10 tahun. Beliau mendapat pendidikan rendah dan menengah di Kolej Agama Iskandariah, Mesir.
Semasa memasuki sekolah peringkat rendah usianya baharu
menjangkau sebelas tahun iaitu pada tahun 1928. Beliau meneruskan pengajian ke
Universiti al-Azhar pada tahun 1937 dan lulus dari Fakulti Usuluddin pada tahun
1941.
Di Fakulti Usuluddin, beliau telah berguru dengan ulama-ulama
besar al-Azhar, di antaranya Abd Azim al-Zarqani, Mahmud Shaltut, Muhammad
Yusuf Musa dan Muhammad Ghallab.
Pada tahun 1937, Syeikh Muhammad al-Ghazali telah
berkecimpung dengan gerakan Ikhwan Muslimun pimpinan Hasan al-Banna, dengan
menjadi ahli gerakan ini.
Sejak dari itu, beliau telah bergiat cergas dalam
dakwah dan banyak pemikiran, pengalaman dan didikan yang diambil dari Hasan
al-Banna.
Pada tahun 1943, Syeikh Muhammad al-Ghazali menerima ijazah
Diploma Pendidikan pengkhususan Bahasa Arab dan Kesusasteraan dan ijazah
Pengkhususan Dakwah daripada Fakulti Usuluddin, Universiti al-Azhar.
Syeikh Muhammad al-Ghazali
merupakan
anak didikan Hasan al-Banna dan ulama besar al-Azhar. Muhammad al-Ghazali
begitu terkesan dengan didikan dari Hasan al-Banna. Muhammad al-Ghazali
menyifatkan Hasan al-Banna sebagai pendorong dan pembimbingnya dalam medan
dakwah.
Menurut Muhammad al-Ghazali, beliau
pertama kali berjumpa dengan Hasan al-Banna ketika menjadi penuntut di Kolej
Agama Iskandariah semasa berumur lebih kurang 20 tahun.
Antara kesan terhadap jiwanya itulah
beliau telah mengarang kitab Dustur al-Wahdah al-Thaqafiyyah li al-Muslimin
yang menjelaskan Usul ‘Ishrin (Asas 20 Perkara) yang ditulis oleh Hasan
al-Banna. Muhammad al-Ghazali menyifatkan Hasan al-Banna seorang pejuang yang
ikhlas, mempunyai peribadi yang mulia dan pentafsir al-Quran yang baik.
Beliau
mempunyai kelebihan kerana dapat memahami uslub yang susah lalu disampaikan
kepada orang ramai dengan uslub yang begitu menarik dan mudah difahami.
Muhammad al-Ghazali juga terkesan
dengan didikan ulama-ulama besar al-Azhar. Beliau mengakui terpengaruh dengan
didikan Abd al-Azim al-Zarqani, guru tafsir dalam Fakulti Usuluddin.
Di Kolej
Agama Iskandariah, beliau terpengaruh dari gurunya yang bernama Ibrahim
al-Gharbawi dan Abd al-Azim Bilal, guru pendidikan psikologi. Beliau juga
terpengaruh dengan Mahmud Shaltut, guru dalam bidang Tafsir, dan kemudian
menjadi Shaykh al-Azhar.
Begitulah tokoh-tokoh ulama yang
mempengaruhi jiwa Muhammad al-Ghazali sehingga beliau tidak mengenal erti penat
dan lelah, sanggup dipapah di serata dunia semata-mata untuk menyebarkan dakwah
serta meninggikan kalimah Allah yang mulia.
Muhammad al-Ghazali merupakan seorang
penulis sejak beliau menuntut di Universiti al-Azhar dalam usia yang masih
muda. Menurutnya, masa yang paling baik baginya menulis ialah selepas solat
subuh.
Muhammad al-Ghazali menjadi penulis dalam akhbar al-Muslimun, al-Nazir,
Liwa’ al-Islami, Mimbar al-Islam, Majalah al-Azhar, dan lain-lain akhbar di
Mesir.
Di Arab Saudi, beliau menulis di
akhbar al-Da‘wah, al-Tadaman al-Islami, dan Majalah Rabitah. Sementara di Qatar
dalam majalah Ummah dan di Kuwayt dalam majalah al-Waei al-Islami.
Banyak
pemikiran yang diutarakan dalam tulisan-tulisannya sehingga beliau dikenali
sebagai Adib al-Da‘wah.
Pada 21 Julai 1981, beliau dilantik
menjadi Timbalan Menteri Kementerian Wakaf, Bahagian Dakwah. Beliau juga pernah
menjadi imam dan khatib di Masjid al-Azhar, Masjid Atabah al-Khadra’ dan Masjid
Amru bin al-As.
Dalam bidang akademik, Muhammad
al-Ghazali pernah bertugas sebagai Profesor di Universiti Qatar dan mengetuai
Lembaga Akademik Fakulti Pengajian Islam, Universiti Amir Abd al-Qadir di
Algeria.
Beliau juga pernah menjadi tenaga pengajar di Universiti Umm al-Qura,
Mekah. Beliau juga pernah mengajar di Fakulti Syariah dan Fakulti Usuluddin di
Universiti al-Azhar.
Semasa hayatnya, Muhammad al-Ghazali
pernah menerima anugerah Ijazah al-Malik Faysal dalam bidang Khidmat Islam pada
tahun 1989, Anugerah Penulis pada tahun 1991, Anugerah Penghargaan Negara Mesir
pada tahun 1992 dalam bidang Ilmu Kemasyarakatan. Anugerah Presiden bagi
kesarjanaan yang cemerlang Universiti Islam Antarabangsa pada tahun 1995.
Pada tahun-tahun terakhir sebelum
meninggal dunia, beliau menjadi kolumnis tetap bagi surat khabar mingguan
Sha‘ab di Mesir atas tajuk “Hadha Dinuna” dan akhbar al-Muslimin atas tajuk
“al-Haq Murr”.
Karya-Karyanya
Karya-Karyanya
1. Al-Islam wa al-Awda‘ al-Iqtisadiyyah (Islam dan Kedudukan Ekonomi), Dar al-Rayan li Turath, al-Qahirah, Cet. Kelapan, 1987.
2. Al-Islam wa al-Manhaj
al-Istirakiyyah (Islam dan Metodologi Sosialis), Dar al-Kitab al-Hadithah,
al-Qahirah, t.t.
3. Islam wa Istibdad al-Siyasi (Islam
dan Politik Diktator), Dar al-Kutub al-Islamiyyah, al-Qahirah, Cet. Ketiga,
1984.
4. Islam Muftara ‘alayh bayn Shuyu‘in
wa al-Rasumaliyyin (Salah Faham Terhadap Islam : Antara Tentangan Komunis dan
Kapitalis), Dar al-Kitab al-Islamiyyah, al-Qahirah, t.t.
5. Min Huna Na‘lam (Dari Sini Kita
Memahami), Nahdah Misr, al-Qahirah, Cet. Kedua, 1997.
6. Ta’amulat fi Din wa ‘l-Hayat (Penghayatan
Pada Agama dan Kehidupan), Dar al-Da‘wah, Iskandariah, 1992.
7. Khuluq al-Muslim (Peribadi Orang
Islam), Dar al-Rayan, al-Qahirah, 1980.
8. ‘Aqidah al-Muslim (Akidah
Muslim),Dar al-Kutub al-Islamiyyah, al-Qahirah, 1980.
9. Al-Ta‘asub wa al-Tasamuh (Ekstremisme
dan Toleransi), Dar al-Tawjiz wa al-Nashar al-Islamiyyah, al-Qahirah, Cet.
Kedua, 1993.
10. Fi Mawkib al-Da‘wah (Dalam
Perjalanan Dakwah), Dar al-Kitab al-‘Arabi, al-Qahirah, Cet. Kedua, 1957.
Muhammad al-Ghazali telah meninggalkan
khazanah ilmu yang amat bernilai untuk generasi kini menerokainya. Beliau telah
menghasilkan lebih dari 60 buah kitab dalam bidang kajian pemikiran Islam dan
dakwah Islamiah.
Seorang wartawan pernah bertanya
kepada beliau mengenai sumbangannya dalam medan dakwah melalui buku-bukunya
lalu beliau menjawab dengan penuh rendah diri bahawa tidak berpuashati apa yang
telah beliau sumbangkan kepada dunia ilmu Islam. Beliau bercita-cita jikalau
umur ini boleh kembali semula, beliau akan berkhidmat untuk Islam lebih dari
apa yang ada sekarang.
Pandangan Ulama
Mengenainya
Jad al-Haq ‘Ali Jad al-Haq menyifatkan
Muhammad al-Ghazali sebagai seorang pendakwah yang ulung, yang keseluruhan
hidup dan waktunya berkhidmat untuk Islam, mempunyai ketegasan dan pendirian
yang tetap.
Sayyid Ahmad Abd al-Hadi al-Qasibi,
ketua Tariqat Sufi menyifatkan Muhammad al-Ghazali sebagai seorang yang mempunyai
pemikiran bernas, perkataan yang lembut, kefahaman yang mendalam bagi maqasid
agama dan pandangan yang ideal dalam kebangkitan umat. Beliau meninggal dunia
dalam keadaan berjuang pada jalan Allah dan menjadi contoh teladan buat
generasi selepasnya.
Mahmud Hamdi Zaqzuq, Menteri Wakaf
Mesir menyifatkan Muhammad al-Ghazali sebagai contoh bagi setiap para pendakwah
untuk mengikuti perjalanan dan metodologi dakwahnya. Kematiannya merupakan
kehilangan yang besar dalam medan dakwah di Mesir dan dunia Islam keseluruhannya.
Muhammad ‘Imarah seorang pemikir Islam
dari Mesir menyifatkan Muhammad al-Ghazali sebagai tokoh ulama mujaddid dalam
pemikiran Islam pada masa kini, terdapat dalam diri dan pemikirannya metodologi
pengetahuan Islam yang menggabungkan nas dan akal di samping ilmu-ilmu semasa.
‘Umar Hashim, Rektor Universiti
al-Azhar menyifatkan al-Ghazali sebagai seorang mujaddid yang mempunyai
keistimewaan tersendiri dalam pemikiran dan ijtihadnya. Beliau meminta generasi
muda kini mencontohi manhajnya dalam kehidupan mereka.
Wafatnya
Beliau telah meninggal dunia di Riyadh
pada 9 Mac 1996 selepas diserang sakit jantung. Beliau telah dimakamkan di
perkuburan al-Baqi‘, Madinah al-Munawarah berdekatan dengan makam anak Nabi
Muhammad -Ibrahim dan Malik bin Anas iaitu lebih kurang 15 meter dari masjid
al-Nabawi.
Jenazahnya telah disembahyangkan oleh
Huzayfi di Masjid al-Nabawi. Allah telah memuliakannya sehingga beliau
dimakamkan berhampiran makam Nabi Muhammad s.a.w sehingga penggali kubur
bertanya siapakah yang akan dikebumikan di tempat yang mulia ini yang begitu
dekat dengan Masjid Rasulullah s.a.w lalu mereka memberitahu orangnya ialah
Muhammad al-Ghazali.
No comments:
Post a Comment