Monday 25 March 2024

PENGUSUNG JENAZAH UNTUK PENDUDUK KEPULAUAN

 
Pengusung jenazah memang diperlukan untuk kegunaan apabila ada kematian. Di kalangan umat Islam pengusung jenazah diperlukan untuk membawa jenazah dari rumah ke masjid, jika sembahyang jenazah dilakukan di masjid, atau untuk membawanya ke tanah perkuburan.
 
Kebiasaanya pengusung dibuat daripada kayu keras yang tentunya berat. Keadaan itu tentunya membebankan pengusung. Sekarang ini kebanyakan pengusung jenazah diperbuat daripada aluminium yang lebih ringan, tahan karat dan kukuh. Persoalannya, pengusung jenazah diperbuat daripada aluminium harganya mahal.  
 
Penduduk di kepulauan delta Sungai Kelantan di jajahan Tumpat bertuah apabila ada pihak yang sudi menyediakan secara percuma pengusung jenazah untuk kegunaan penduduk di situ.
 
Pengusung jenazah tersebut telah diserahkan oleh Mazeree Mohd Nawi, mewakili Persatuan Orang Kota Bharu (POKB) kepada wakil penduduk kepulauan, Roslan Ismail. Majlis penyerahan tersebut telah berlangsung di Jeti Kok Majid sebelum ia dibawa menggunakan bot ke Pulau Renjuna. Pengusung jenazah itu akan ditempatkan di Surau Baru Pulau Teluk Renjuna.
 
Di kepulauan Tumpat terdapat 33 buah pulau.  Namun, daripada 33 pulau itu, hanya 13 pulau yang didiami. Pulau yang terdapat penghuni ialah Pulau Renjuna, Pulau Seratus, Pulau Beluru, Pulau Suri, Pulau Haji Nik Mat, Pulau Tongkang dan beberapa pulau lain. 
 
Pengangkutan untuk ke mana-mana pulau hanya boleh menggunakan bot yang bertolak atau beroperasi di Jeti Kok Majid, Tumpat dan Jeti Kuala Besar, Kota Bharu. Terdapat beberapa jeti swasta lain turut beroperasi memberi kemudahan kepada penduduk untuk ke pulau.

Gambar atas - Mazeree (paling kanan) dan Roslan (dua dari kanan).

No comments:

Post a Comment