Akta Timbang dan Sukat 1972 antara lain bertujuan
menyeragamkan alat timbang dan sukat terutamanya
yang digunakan dalam aktiviti perniagaan, berdasarkan sistem unit antarabangsa
(International System of Units, SI). Akta ini melarang penggunaan unit selain metrik seperti unit imperial, termasuklah gantang
dan cupak dalam perniagaan.
Namun begitu, di kalangan umat Islam,
penggunaan gantang dan cupak masih digunakan dalam urusan ibadat iaitu sebagai
ukuran sukatan untuk menunaikan zakat fitrah dan zakat pertanian, serta
membayar fidyah.
Dari Umar berkata yang bermaksud: “Rasullullah
SAW telah memfardukan zakat fitrah, iaitu
satu gantang tamar atau satu gantang gandum pada bulan Ramadan ke atas setiap orang
Islam, sama ada yang merdeka atau hamba, lelaki atau perempuan.” (Riwayat al-Bukhari
(1433) dan Muslim (984).
Pembayaran fidyah puasa adalah 1 cupak iaitu
bersamaan satu perempat gantang bagi sehari puasa yang ditinggalkan.
Bagi nisab zakat pertanian pula,
Rasullullah SAW menetapkan 5 wasq di mana 1 wasq bersamaan 60 gantang. Justeru
nisab zakat pertanian adalah bersamaan 300 gantang. Nisab ini penting bagi
menentukan sama ada para petani wajib membayar zakat atau tidak untuk sesuatu musim tanaman.
Ukuran gantang dan cupak berbeza-beza mengikut
tempat. Justeru, ulama telah sepakat untuk menggunakan ukuran gantang dan cupak
Baghdad. Ini termasuk amalan digunakan di Malaysia.
Namun begitu, ada juga ulama memilih
menggunakan gantang dan cupak Madinah yang dianggap lebih “berkat”. Dalam hadis sahih Nabi SAW mendoakan untuk orang Madinah agar diberkati gantang dan
cupak mereka.
Doa Nabi SAW bermaksud: “Ya Allah!
Berkatilah sukatan mereka, Ya Allah! Berkatilah gantang dan cupak mereka.
(Dalam riwayat lain disebut berasingan) Ya Allah! Berkatilah cupak mereka.
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Dalam riwayat lain Nabi SAW berdoa
bermaksud: “Ya Allah! Berkatilah untuk kami pada gantang kami. Ya Allah!
Berkatilah untuk kami pada cupak kami. Ya Allah! Berkatilah untuk kami pada
Madinah kami.” (Riwayat Muslim)
Cupak Nabi atau Madinah ataupun disebut
Mudd Nabawi dan gantang Nabi atau Madinah atau disebutkan Sa Nabawi.
Memandangkan penggunaan gantang hampir
tidak lagi digunakan di seluruh dunia, dan ukuran sukat gantang atau sistem
sukat tidak sama di setiap tempat, maka satu “pelarasan” ukuran sukat ditukar
kepada timbangan atau berat.
Pada tahun 2003, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa
Majlis Kebangsaan kali ke-57 sudah berbincang panjang lebar pasal cara hendak
tetapkan harga zakat fitrah di seluruh Malaysia.
Muzakarah telah memutuskan:
- Harga zakat fitrah untuk negeri-negeri Semenanjung Malaysia berdasarkan harga setempat yang ditetapkan oleh BERNAS bagi beras Super Tempatan Gred A mengikut timbangan satu gantang Baghdad bersamaan 2.60 kilogram.
- Harga zakat fitrah bagi Sabah dan Sarawak berdasarkan harga setempat yang ditetapkan oleh BERNAS, masing-masing bagi beras ‘Vietnam White Rice’ bagi negeri Sabah dan ‘Thai White Rice’ bagi negeri Sarawak mengikut timbangan satu gantang Baghdad iaitu bersamaan 2.70 kilogram.
Dengan kata lain, ia masih menggunakan
ukuran gantang Baghdad sebagai asas sukatan sepertimana ditetapkan syarak,
tetapi ditukar kepada ukuran berat berdasarkan kepada jenis makanan asasi
setempat.
Hal yang sama untuk menentukan berat untuk
jenis makanan lain yang dijadikan untuk membayar zakat fitrah, contohnya kurma.
Kurma mempunyai banyak jenis dan setiap jenis mempunyi ciri-ciri yang berbeza
seperti berat, bentuk, tekstur dan sebagainya.
Jadi, setiap negara, kawasan atau tempat
akan mempunyai berat berbeza untuk setiap satu gantang Baghdad bagi kurma untuk
tujuan membayar zakat.
Dengan kata lain, kita tidak boleh guna
satu ukuran berat yang sama untuk semua tempat untuk menimbang kurma bagi dijadikan
zakat fitrah.
Jika untuk menimbang jenis makanan asasi
yang sama pun sudah berbeza beratnya, maka tentu sekali berbeza untuk jenis
makanan asas yang berbeza.
Urusan menukar sukatan gantang kepada unit berat
kilogram dilakukan secara teliti oleh pakar mengikut kaedah standard yang ketat
yang disahkan pihak berkuasa agama.
Makmal Standard Pengukuran Kebangsaan (MSPK),
SIRIM di bawah Akta Sistem Pengukuran Kebangsaan 2007 adalah bertanggungjawab untuk
memastikan penggunaan unit metrik yang tepat dalam setiap aktiviti pengukuran di
Malaysia selain menjadi rujukan
kebolehkesanan.
Justeru, ia dapat menghapuskan kekeliruan
dalam penukaran sukatan gantang ke unit metrik. Tambahan ia telah menjadi
keputusan dibuat melalui Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan.
Seperti dijelaskan sebelum ini, ukuran atau
kapsiti gantang di setiap tempat berbeza. Bahkan tiada ukuran yang benar-benar
tepat untuk kapasiti setiap gantang biarpun digunakan di kawasan yang sama. Sebab
itu masyarakat antarabangsa kini menggunakan sistem unit antarabangsa
(International System of Units, SI).
Isu ketidaksamaan ini sudah berlaku sejak
zaman dahulu lagi. Terdapat perbezaan pendapat antara ulama Hijaz dan Iraq
berkenaan berat yang setara untuk satu gantang di mana Imam Abu Hanifah dan penduduk Iraq menganggarkan
satu gantang bersamaan 8 kati.
Manakala Imam Malik, Syafie, Ahmad dan
beberapa ulama Hijaz yang lain menganggarkan berat satu gantang bersamaan 5 1/3
kati berdasarkan penggunaan gantang yang diwarisi generasi demi generasi sejak zaman
Rasulullah SAW lagi.
Pendapat ini didasarkan kepada beberapa bukti, antaranya kisah diriwayatkan oleh al-Baihaqi daripada al-Husain bin al Walid, bahawa Abu Yusuf sepulangnya dari mengerjakan haji menceritakan hal beliau bertanya penduduk Madinah tentang gantang dan mereka menyatakan gantang yang mereka gunakan adalah gantang yang sama dengan gantang yang digunakan oleh Rasulullah SAW.
Beliau meminta bukti dan pada keesokan harinya
lebih kurang 50 orang penduduk Madinah dari keturunan Muhajirin dan Ansar telah
membawa setiap seorang sebuah gantang. Setiap
mereka menyatakan gantang tersebut diwarisi daripada ayah, datuk atau moyang mereka dan setiapnya telah digunakan
pada zaman Rasulullah SAW.
Abu Yusuf memeriksa gantang tersebut dan mendapati
kesemuanya sama (saiz). Beliau telah menimbang isi kandungan gantang dan mendapati
beratnya kurang sedikit sahaja dari 5 1/3 kati.
Oleh yang demikian beliau telah menukar pendapatnya
dari 8 kati kepada 5 1/3 kati. Al-Husain mengerjakan haji pada tahun berikutnya
lalu menemui Imam Malik dan menanyakan perihal gantang ini. Imam Malik menyatakan gantang yang
ada di Madinah pada waktu tersebut adalah sama dengan gantang
pada zaman Rasulullah SAW.
Walau bagaimanapun, apabila ditanya berat yang
setara dengan satu gantang, Imam Malik menegaskan
bahawa gantang adalah penyukat kapasiti dan tidak boleh ditukarkan kepada berat.
Al-Qardawi (1980) memetik kajian ‘Ali Pasha
Mubarak yang mengatakan tiada perbezaan ketara
antara gantang Baghdad dan Madinah dan demikian juga untuk kati Baghdad dan
kati Makkah (Hijaz). Berat 1 gantang bersamaan 5 1/3 kati adalah berat biji bijian.
Manakala jika 1 gantang diisi penuh dengan air beratnya adalah kurang sedikit
dari 8 kati.
Justeru menurut Mubarak, ulama Iraq menimbang
menggunakan air manakala penduduk Madinah menimbang menggunakan biji bijian.
Apapun kita di Malaysia dalam menentukan
berat satu gantang Baghdad yang dijadikan asas untuk membayar zakat fitrah, mahupun
cupak untuk membayar fidyah ditentukan melalui Muzakarah Jawatankuasa Fatwa
Majlis Kebangsaan. Tidak perlu diragui atau dipersoalkan.
Gambar – gantang digunakan di Malaysia pada
masa dahulu.
Muzakarah telah memutuskan:
- Harga zakat fitrah untuk negeri-negeri Semenanjung Malaysia berdasarkan harga setempat yang ditetapkan oleh BERNAS bagi beras Super Tempatan Gred A mengikut timbangan satu gantang Baghdad bersamaan 2.60 kilogram.
- Harga zakat fitrah bagi Sabah dan Sarawak berdasarkan harga setempat yang ditetapkan oleh BERNAS, masing-masing bagi beras ‘Vietnam White Rice’ bagi negeri Sabah dan ‘Thai White Rice’ bagi negeri Sarawak mengikut timbangan satu gantang Baghdad iaitu bersamaan 2.70 kilogram.
kebolehkesanan.
Pendapat ini didasarkan kepada beberapa bukti, antaranya kisah diriwayatkan oleh al-Baihaqi daripada al-Husain bin al Walid, bahawa Abu Yusuf sepulangnya dari mengerjakan haji menceritakan hal beliau bertanya penduduk Madinah tentang gantang dan mereka menyatakan gantang yang mereka gunakan adalah gantang yang sama dengan gantang yang digunakan oleh Rasulullah SAW.
No comments:
Post a Comment