Zakat
wajib dikeluarkan apabila cukup nisab (had jumlah paling kecil) dan haul (genap
satu tahun kiraan Tahun Hijrah). Jenis zakat yang dikeluarkan atau ditunaikan
seperti zakat harta, zakat fitrah, zakat ternakan, zakat tanaman, zakat
perniagaan dan zakat pendapatan.
Zakat
perlu diserahkan kepada golongan yang layak menerima zakat. Sekiranya ia diserahkan kepada yang tidak
layak, maka bahagian zakat diserahkan itu tidak sah dan dianggap sebagai
sedekah atau hadiah.
Golongan
yang layak menerima zakat atau dipanggil asnaf ialah sepertimana ditetapkan syarak:
- Fakir -
orang yang tidak mempunyai harta atau pekerjaan sama sekali, atau orang yang
mempunyai harta atau pekerjaan namun tidak mampu mencukupi keperluan asasnya.
- Miskin –
orang yang mempunyai harta atau pekerjaan yang tidak mampu mencukupi keperluan
diri dan orang ditanggung nafkahnya, tetapi mencapai sekurang-kurangnya separuh
daripada keperluan itu.
- Amil -
orang-orang yang dilantik oleh pemerintah untuk menerima zakat bagi pihak
kerajaan sebelum diagihkan kepada yang layak. Syarat dilantik
menjadi amil ialah, Islam, lelaki, merdeka, mukallaf, adil, boleh melihat,
boleh mendengar dan memahami perkara berkaitan zakat.
- Muallaf -
secara harfiyah, muallaf qulubuhum adalah orang-orang yang
dipujuk hatinya. Sedangkan orang-orang yang termasuk muallaf dan
berhak menerima zakat adalah:
1
- Orang yang baru masuk Islam dan Iman (niat) nya masih lemah
2
- Orang yang baru masuk Islam dan imannya sudah kuat, namun dia mempunyai
kemuliaan dikalangan kaumnya. Dengan memberikan zakat kepadanya, diharapkan
kaumnya yang masih kafir mau masuk Islam.
3
- Orang Islam yang melindungi kaum muslimin dari gangguan dan keburukan orang-orang
kafir
4
- Orang Islam yang membela kepentingan kaum muslimin dari kaum muslim yang lain
yang dari golongan anti zakat atau pemberontak dan orang-orang non Islam.
Semua
orang yang tergolong muallaf di atas berhak menerima zakat dengan syarat Islam.
Sedangakan memujuk non muslim dengan menggunakan harta zakat itu tidak boleh.
- Hamba
- Ar Riqab – yang dijanjikan merdeka oleh tuannya apabila sudah membayar
sebahagian jumlah tebusan yang ditentukan dengan cara ansuran.
Pada
dasarnya ia bererti membebaskan seseorang itu daripada perhambaan. Bahagian ini
adalah bertujuan untuk disumbangkan kepada usaha-usaha untuk menamatkan sistem
atau amalan perhambaan.
Apabila
amalan perhambaan secara tradisi sudah terhapus sepenuhnya sekarang, jamhul ulama
bersetuju memfatwakan takrif Ar Riqab ini perlu diperluaskan.
Ar
Riqab termasuk kepada pembebasan yang mencangkupi segala bentuk perhambaan dan
penindasan yang ada seperti pembebasan dari belenggu kejahilan, pembebasan
golongan lemah dari cengkaman orang-orang yang berkuasa dan pembebasan dari
perhambaan ekonomi, politik dan sebagainya.
- Orang
berhutang - Orang-orang berhutang
yang layak menerima zakat ialah orang yang berhutang untuk faedah awam seperti
untuk menghapuskan persengketaan dua pihak dan sebagainya.
Bagi
individu yang berhutang untuk tujuan peribadi, mereka hanya boleh dimasukkan ke
dalam asnaf ini dengan syarat beliau mestilah tidak memiliki harta dalam kadar
yang mencukupi (haddul kifayah).
- Berjuang
di jalan Allah - fisabilillah. - Ditafsirkan dalam konteks yang lebih luas
iaitu segala bentuk usaha yang ikhlas bagi mencapai keredhaan Allah.
Oleh
itu ia merangkumi segala bentuk kebajikan seperti bantuan untuk peperangan
menentang musuh Islam, bantuan kepada pelajar dan apa sahaja bentuk ketaatan
dan pendekatan diri kepada Allah.
- Orang
musafir. Iaitu orang-orang musafir yang dimaksudkan dengan musafir dalam
konteks ini bukan sahaja orang yang sedang dalam perjalanan tetapi juga orang
yang berniat untuk bermusafir.
Begitupun,
musafir itu mestilah dengan tujuan bukan untuk melakukan perkara-perkara yang
bertentangan dengan ajaran Islam atau maksiat.
No comments:
Post a Comment