Thursday 1 August 2024

SENARAI SEKOLAH DALAM PPD GUA MUSANG

 
Biarpun jajahan Gua Musang dianggap “hulu” dan majoriti kawasan dikategorikan sebagai pedalaman, termasuk banyak tempat menjadi petempatan Orang Asli, soal pendidikan tidak dipinggirkan untuk kanak-kanak dan remaja di kawasan tersebut.
 
Bahkan, terdapat sekolah yang lokasinya jauh di pedalaman yang memerlukan masa berjam-jam melalui jalan tidak bertar dan jalan balak untuk sampai ke sekolah berkenaan.
 
Antara sekolah yang terletak jauh di pedalaman yang memerlukan pemanduan mencabar menggunakan kenderaan pacuan empat roda (4x4) ialah SK Tohoi, SK Sri Permai, SK Bihai dan SK Balar memang menjadi cabaran kepada guru-guru yang bertugas di sekolah berkenaan. Namum, demi tugas untuk anak bangsa, mereka gagahi juga melaksanakan amanah dengan sebaik mungkin
 
Dahulu, nama SK Pos Brooke, SK Hendrop dan SK Blau turut tersenarai sekolah paling mencabar untuk sampai di sekolah berkenaan, tetapi kini tidak lagi apabila siapnya Jalan
Gua Musang-Lojing pada sekitar tahun 2000 dahulu.
 
Berikut disenaraikan nama-nama sekolah kebangsaan, sekolah jenis kebangsaan dan sekolah menengah kebangsaan yang terdapat di jajahan Gua Musang atau dalam pentadbiran Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Gua Musang.
 
Sekolah Kebangsaan
- SK Bertam
- SK Gua Musang
- SK Jeram Tekoh
- SK Limau Kasturi 1
- SK Paloh 1 & 2
- SK Renok Baru
- SK Star
- SK Sungai Terah
- SK Chalil
- SK Jerek
- SK Lebir
- SK Paloh 3
- SK Pasir Tumbuh
- SK Sri Chiku
- SK Perasu
- SK Ciku 3
- SK Aring
- SK Kuala Sungai
- SK Chiku 7
- SK Limau Kasturi 2
- SK Sri Wangi
- SK Sri Chiku 2
- SK Tengku Muhammad Fakhry Petra
- SK Tohoi
- SK Pulat
- SK Sri Permai
- SK Kuala Lah
- SK Bihai
- SK Meranto
- SK Lepan Jaya
- SK Sri Wangi (2)
- SK Pasir Linggi
- SK Kuala Betis
- SK Balar
- SK Hendrop
- SK Pos Brooke
- SK Blau
 
Sekolah Jenis Kebangsaan
- SJK (C) Gua Musang
- SJK (C) Kampung Pulai
 
Sekolah Menengah Kebangsaan
- SMK Tengku Indra Petra
- SMK Bandar Ciku
- SMK Paloh
- SMK Sungai Asap
- SMK Tengku Bendahara
- SMK Tengku Indra Petra 2
- SMK Chiku 2
- SMK Sri Wangi
- SMK Panggung Jaya

SK Sri Permai

SK Limau Kasturi 

SK Limau Kasturi 2 
SK Jerek
SMK Tengku Bendahara

SMK Panggung Jaya


No comments:

Post a Comment